Transa extatică ~ un ghid pentru începători ~

TRANSA EXTATICA- UN GHID PENTRU INCEPATORI Transa Extatica original web

Autor: Nana Nauwald, Felicitas D. Goodman

Editura Har Tios 
Anul: 2013
Pagini: 114
Colectia Samanism
Traducere: Alexandru Anton
Data apariţiei: iunie 2013
Număr de pagini: 113
Format: 14,5×20,5 cm
ISBN: 978-606-92890-1-3
Disponibilitate: in stoc

Pret 20,00lei

Pentru a comanda aceasta carte scrieti email la editurahartios ( at) gmail.com

 

 

 

 

 

Transa extatica. Un ghid pentru incepatori – Nana Nauwald, Felicitas D. Goodman

CUPRINS:

Cuvant inainte

Posturile corporale ritualice si transa extatica
O cale vindecatoare de cunoastere prin lumile constientei samanice

Care posturi corporale sunt posturi ritualice?
Cercetarea “posturilor corporale ritualice”

Un urs e doar un urs – sau e mai mult de atat?
Interpretarea transei

Indicatii pentru practicarea posturilor corporale ritualice
Sunetul vindecator al tobei si zuruitorii

Posturile corporale ritualice
Istoric, ilustrare, descriere
18 posturi corporale

Bibliografie

 

Fragmente din carte:

Shamanismul si Transa Rituala

…cu o valiza plina de intrebari despre shamanismul clasic si fezabilitatea tehnicilor shamanice in societatea noastra moderna urbana , am plecat , in vara lui 1992 , sa o vizitez pe Felicitas Goodman , la institutul sau educational in Cuyamungue, New Mexico .

Si astfel, am gasit-o pe aceasta femeie remarcabila ! Remarcabila in claritatea sa, in natura sa fara prejudecati, in cunoasterea sa . O perla stralucind discret in mijlocul acestei piete in continua crestere de autointitulati guru care ofera cai rapide si usoare spre iluminare si de cei ce fac pe shamanii in scena new-age .

Si asa se face ca o calatorie obisnuita la New Mexico m-a condus in lumea extraordinara a Dr.Goodman . Nascuta in 1914, ea are un doctorat in antropologie cu specialitatea in stari de transa rituala, particular in “posturi corporale rituale si transa extatica “.

Chemarea tobei rasuna in aerul clar si arzator al desertului din New Mexico . Cu un zambet cunoscator , vesel si nelinistitor, Felicitas Goodman sta in fata intrarii in kiva (camera subpamanteana pentru ceremonii sacre ), cu demnitatea de nezdruncinat a varstei inaintate , chemandu-ne cu toba ei la o sesiune de posturi corporale de transa.

Usa kivei rotunde care este inima a domeniului si a ritualurilor de la Cyamungu, se inchide.

O noua experienta in aventura transei rituale ne asteapta . Felicitas incepe ceremonia de purificare cu salvie (sage), ofera malai (cornmeal) zuruitoarei si spiritelor locului, apoi saluta cele sapte directii: rasarit si miazanoapte, apus si miazazi, lumea de jos, lumea de mijloc si lumea de sus.

Apoi respiram incet si ritmic o vreme , dupa care intram in pozitia pe care Felicitas ne-o arata si inchidem ochii.

Ritmul sustinut al zuruitoarei scuturate ( 210 scuturari pe minut ) devine “calul” pe care il calarim in Realitatea Non-ordinara . Postura corporala rituala formeaza “usa” spre o anumita parte a acestei realitati .

Pentru a ma opri din gandurile obisnuite, ma concentrez pe zuruitoare.

Zuruitoarea isi schimba tonul si incepe sa cante . As putea sa jur ca acum sunt mai multe zuruitori in camera, dansand in jurul meu .

Valuri de caldura se misca in trupul meu; ma pierd intr-un torent de tonuri de albastru care se transforma intr-o ceata luminoasa portocalie. Nu mai aud deloc zuruitoarea.

Cu toata constienta, devin o apa de culoarea turcoazului care curge printr-un trunchi gol de copac, spre o lumina .Apoi sunt apa stralucind in toate culorile curcubeului, atat de sus in cer, incat vad pamantul sub mine, atat ziua cat si noaptea.

Ma transform din nou si devin o toba galbena dansand intr-o spirala , cu forme geometrice stralucitoare si colorate dansand in jurul meu .

Zuruitoarea se opreste , si incet ,ma indepartez de aceasta realitate alternativa; cu toate acestea , sentimentul cald si placut din trupul meu ramane cu mine pentru mult timp .

Felicitas Goodman ne-a condus intr-o pozitie pentru vindecare cunoscuta ca postura Chiltan . Aceasta este una din cele aproximativ saptezeci de posturi corporale rituale pe care Dr . Goodman si echipa ei le-au studiat .

Fiecare din ele conduce in realitatea non-ordinara -sau spre un camp alternativ de constienta -atunci can sunt folosite impreuna cu acompaniamentul ritmic potrivit, de circa 210 batai pe minut .

Mai mult, fiecare din pozitiile rituale conduce catre o arie distincta din realitatea alternativa , si ele sunt categorisite in functie de temele calatoriilor spirituale : de exemplu, divinatie, experienta mistica , moarte si renastere , initiere , metamorfoza si vindecare .

Cercetarile Dr.Goodman asupra glossolaliei ( “vorbirea in limbi” ) ca si componenta a ritualurilor de transa religioasa au condus-o la intrebarea daca nu cumva este posibil sa se ajunga la schimbarile corporale ale experientei transei religioase fara acompaniamentul schimbarilor de discurs (glossolalie) .

Avandu-si studentii drept subiecti pentru testari, ea a folosit unele din metodele ( de ex. stimularea ritmica) pe care le-a observat anterior ca fiind inducatoare de transa , in timpul cercetarilor sale asupra bisericilor apostolice din Mexic.

Desi studentii sai au raportat succes in obtinerea starilor modificate de constiinta , Dr .Goodman a fost dezamagita de evidenta lipsa de cadru comun a experientelor lor.

La scurt timp dupa aceea , ea a gasit ingredientul lipsa, care ar fi putut sa dea unitate experientelor de transa religioasa.

Dupa ce a aflat ca pozitia trupului in timpul meditatiei poate cauza anumite schimbari fiziologice, Dr. Goodman a cautat posturi corporale pe care sa le poata folosi in cercetarile sale asupra transei .

Ea a gasit ceea ce cauta in fotografiile si desenele unor mici statui si in arta rupestra ce erau vechi de mii de ani si care probabil reprezentau ritualuri religioase autosuficiente .

Practicand o parte din aceste pozitii cu voluntarii si folosind o zuruitoare ca stimul ritmic pentru a induce transa , Dr. Goodman a observat ca starea lor de constiinta a fost modificata intr-un mod remarcabil, si anume, ca ei intrau in stare de transa intr-o realitate alternativa in care experimentau extazul .

Frecventa de scuturare a zuruitorii, de 210 scuturari pe minut , ajuta la depasirea unei bariere strategice a sistemului nervos, si la intrarea intr-o stare schimbata a constientei , una care permite o experienta de transa ce include viziuni .

Zicala “cel ce vede doar cu ochii vede doar umbrele lumii” reflecta o intelepciune adanc ancorata in multe culturi indigene .

Cele mai multe din posturile corporale investigate vin de la vanatori-culegatori si de la agricultori.

Aceste tipuri de societati nu disociaza “realitatea ordinara” de “realitatea non-ordinara” asa cum facem noi azi . Starea de transa era social recunoscuta si acceptata ca o metoda de a echilibra mintea , trupul si sufletul, si pentru aducerea inapoi in armonie a ceea ce a cauzat disonante .

Pozitii corporale care conduc la stari modificate de constiinta sunt inca practicate de societatile inradacinate in traditiile horticulturale . In studiul comparativ din 1973 al antropologului Erika Bourguignon , s-a aratat ca din 488 de societati umane ale lumii, 437 ( adica 90% ) au fost gasite a fi folosind cel putin cate o metoda institutionalizata cultural de a experimenta o stare modificata de constiinta.

Asanele hatha yoga isi au deasemeni radacinile in posturile corporale rituale ale culturilor shamanice.

Totusi, acest simplu fapt luat in sine nu e suficient pentru a explica de ce se intampla ca, in ciuda tuturor schimbarilor in forma societatii, in limbaj si in cultura, cunoasterea practicilor shamanice si interesul pentru ele nu a disparut.

Cum se face ca in timpurile noastre, atat de pline de stimulari ale simturilor si de tot felul de experiente si practici, mereu mai multi oameni devin interesati de experientele si tehnicile shamanice ?

De ce oamenii cauta experienta lumilor invizibile , de ce ei vor sa zboare fara aripi , sa-si schimbe forma (shapeshifting) , sa aiba revelatii din propria lor experienta si nu doar din credinta ?

Oare nu avem destule posibilitati de calatorie “reala”, de zbor , de deschidere catre tot felul de experiente ?

Oare ce pot sa ne ofere aceste tehnici shamanice precum posturile corporale rituale, ce pot sa ne ofere ce nu ne pot oferi :adevaratele” calatorii , cele exterioare ?

Experientele shamanice de stari alterate ( modificate ) de constiinta facute intentionat pot fi pline de placere (cuvantul placere e prea slab), ele pot fi vindecatoare si revelatoare , pot aduce in experienta a fi sine insusi si totul in acelasi timp.

Aceste experiente sunt posibile cu putina pregatire pentru oricine are curajul, ele sunt fara dogma si dependenta preconceputa de guru’si, oameni iluminati, sau maestri .

Urmand acestor experiente, se afla imbinarea metodelor shamanice in ritualuri si in vederea asupra lumii, a proceselor naturale, in admiratia pentru natura, a plinatatii de suflet a tot ceea ce exista .

Cei ce au avut o astfel de experienta, adica a faptului ca toata viata este una, unita, unitara, ca toate sunt interconectate si intretesute, acei oameni sunt capabili sa traiasca o viata mai intensa in realitatea de zi cu zi . Ei ajung la sentimentul de independenta de lumea materiala, de timp si de spatiu, de existenta unui “ego” personal .

Felicitas Goodman o spune simplu: transa e sanatoasa. Cei ce au avut norocul sa o cunoasca, nu mai au nevoie de explicatii suplimentare .

Deasemeni, ei nu primesc un raspuns, ci doar un hohot de ras, la intrebarea daca ea ( Felicitas Goodman ,n.n. ) e un “shaman”.

Singurul ei raspun este , sec :”Nu exista nici un shaman fara o societate shamanica vie . Eu doar am gasit una din multele usi posibile catre spatiul altor realitati “.

Atat de multe tehnici shamanice si niciun shaman? Shamanismul nu e o religie . Este cea mai veche traditie spirituala a umanitatii , este o “stiinta a experientei “. In acest sens, shamanul este un specialist holistic al unei societati egalitariste , care isi foloseste cunoasterea pentru binele comunitatii . El sau ea cunoaste traditia orala si povestile tribului si le pastreaza in siguranta. El sau ea este un vindecator, si foloseste diverse moduri de a atinge stari modificate de constiinta pentru a face calatorii ale sufletului Shamanul poate vorbi cu, si lucra cu, entitati spirituale din campul de constiinta, el sau ea este in primul rand artist .

Varietatea rolurilor sale ii aduce o puternica influenta asupra tribului . Dar sa fii shaman nu e o ocupatie , o meserie pe care el o cauta .

Sa devii shaman nu e un “job” pe care oamenii din societatile indigene sa-l caute intentionat .Este cea mai grea munca pe care o poate face cineva si de cele mai multe ori este fie o chemare individuala , fie o traditie de familie .

Calea shamanului cere o munca grea si de durata, cere diverse diete si retrageri , si deseori il pune pe neofit in situatii care ii ameninta viata in timpul initierii .

Contrar acestei situatii, in Vest se poate gasi “ucenicia pentru a deveni shaman ” sau “preot shaman ” – lucruri care se pot gasi in multe reviste ezoterice – fiind acestea doar o parte a multifatetatului fenomen al supermarketului neo-ezoteric centrat pe ego .

Nu exista niciun mod de a deveni shaman intr-o societate non-shamanica, dar exista multe moduri de a tese parti ale muncii pe care shamanii o fac, in cultura noastra .

Denominarea “preot shaman” arata inca mai multa ignorare a adevarului, deoarece un preot este un “organizator religios” , in timp ce shamanul este un specialist holistic in sens traditional .

Rolul preotului este un rol intr-un sistem religios ierarhic. Shamanismul nu isi are locul in acest fel de sisteme religioase .

Aspectele diferite ale rolurilor traditionale ale shamanului au fost preluate in societatea noastra actuala de catre multi specialisti.

Vindecarea e facuta de un doctor sau practicant al vindecarii, ritualurile religioase de preoti, aspectele magice sunt in mainile vrajitorilor si “noilor”vrajitoare si artisti. Comunicarea cu spiritele este facuta de spiritisti si medium-uri .
Totusi una din specialitatile shamanului inca lipseste : calatoria in realitati alternative . Dar cine stie, poate ca se dezvolta un nou tip de job , pentru cei ce au invatat sa lucreze cu tehnicile shamanice precum transa extatica .

Multe din tehnicile shamanice cunoscute pot fi folosite in lumea noastra vestica, high-tech, in grup sau de unul singur .

Metodele shamanice inca au un mare potential pentru revelatie adevarata, vindecare holistica si placuta schimbare a starii de constiinta .

Cu ajutorul shamanilor din culturi indigene ca acelea ale Americii de Sud, Americii Centrale, Nepalului, Mongoliei , Coreei si ai altor locuri, noi putem sa invatam sa ne schimbam “filtrele de perceptie” pentru a intra in contact cu lumea spirituala a shamanismului si sa folosim experientele noastre ca pe un pod care ne poate duce catre camere uitate ale vechilor noastre traditii din asa numitele societati vestice.

Este timpul sa accesam aceste radacini, ca ele sa poata creste in continuare si sa aduca cunoasterea stramosilor nostri shamanici inapoi in viata noastra “moderna” .

 

 

 

Post navigation